איכות מבצעים רכישה בטוחה SSL שביעות רצון לקוחות שירות לקוחות
רכוש עבודה פרסם עבודה

גוף ונפש- רפרט- ניתוח ביקורתי של -פידון- מתוך כתבי אפלטון

דף הבית >> מקצועות >> פילוסופיה >> פילוסופיה >> גוף ונפש- רפרט- ניתוח ביקורתי של -פידון- מתוך כתבי אפלטון

מספר העבודה200620122563
שם העבודהגוף ונפש- רפרט- ניתוח ביקורתי של -פידון- מתוך כתבי אפלטון
שנת פרסום2012
מוסד לימודיםאוניברסיטת תל אביב
קורסגוף ונפש
מספר עמודים12
מספר מילים3,592
מספר מקורות5
מחיר180 ש"ח
מילות מפתחכתבי אפלטון,נפש האדם,הפילוסופיה המערבית,שאלת היחסים בין גוף לנפש
תיאור העבודה
גוף ונפש- רפרט
ניתוח ביקורתי / 'פידון' מתוך: כתבי אפלטון
מבצע הנחה
הזמן עכשיו
תקציר העבודה
"אך אמת יאמר מי שיאמר שאלמלא היו לי אותם העצמות והגידים וכל השאר, לא הייתי יכול לעשות את הנראה לי. אולם לטעון שבגללם אני עושה את מעשי, ועושה אותם בשכל, ולא בשל בחירת הטוב- הרי טענה זו תעיד על קלות-דעת רבה ומופלגת. שהנה מי שטוען כך אינו מסוגל להבחין כי הסיבה האמיתית היא משהו נבדל מאותו הדבר שבלעדיו לא תוכל הסיבה להיות סיבה. ודומני שלדבר ההוא קורים המרובים, כמגששים באפלה, בשם שאינו שמו, ומכנים אותו 'סיבה'. ולכן נותן האחד סביב הארץ מערבולת, ולדידו זו הטעם שהארץ עומדת מתחת לשמיים, ושני נותן מתחתיה, משך לערבה שטוחה, את האוויר שיהא לה למשען. ואילו על סוד היות כל אלה באותו מצב בו הם נתונים עכשיו, כיוון שלא יתואר לגביהם מצב טוב מזה, - על סוד זה אין הם מתחקים, אף אינם סבורים שיש בו איזה כוח מופלא, אלא מדמים בנפשם שמצאו להם אטלס שיותר מאותו אטלס דנן הריהו חזק ונצחי ומכלכל הכול; ואינם מאמינים כלל שלאמיתו של הדבר הטוב-והדרוש הוא היסוד הקושר ומכלכל את העולם כולו". ('פידון' מתוך: כתבי אפלטון עמ' 65)
שאלת הגוף והנפש מורכבת מהגדרות על פיהן גוף האדם הוא קודם כל דבר חומרי, מוחשי, בעוד שנפש האדם היא הדבר הרוחני, הבלתי גשמי. חרף הגדרה בסיסית זו, ישנן סתירות רבות שכן מצד אחד ניתן לומר כי הגוף והנפש פועלים זה על זה אך מאידך הרוח והחומר אינם פועלים זה על זה- מכאן מגיעות התובנות והתפיסות השונות של גדולי הפילוסופיה המערבית. דרך השקפתו של אפלטון הניחה כי פילוסופיה אינה ניתנת ללימוד, על המורה לגרות את התלמיד לעיסוק פילוסופי ולבחירה באורח החיים הזה ואז לשחררו לדרכו יחד עם התובנות החדשות. אפלטון דוגל במחשבה שכל דבר הוא תלוי קונטקסט, למשל מעשה הוא לא בהכרח מעשה צדק אלא תלוי בקונטקסט בו הוא נעשה, בעיתוי שלו, כלומר אין מעשה שהוא במהותו מעשה של צדק. כמו כן, ההכרה עם המושאים המוחשיים באמצעות החושים הוא תמיד תלוי נקודת תצפית ונסיבות, ולכן אין אפשרות להשיג ידיעה של המוחשי. במילים אחרות, למוחשי אין מהות קבועה ולכן לא תיתכן ידיעה של המוחשי- מכאן תחילתו ובסיסו של הדיון הפילוסופי והנחתו את שאלת היחסים בין גוף לנפש.
עוד עבודות בנושא פילוסופיה
רפראט בלוגיקה וחשיבויות
סיכום בפילוסופיה
סיכום שיעורים - פילוסופיה במשפט
עבודה בפילוסופיה של הלשון
העולם האובייקטיבי
עוד עבודות בפילוסופיה
שתף |