איכות מבצעים רכישה בטוחה SSL שביעות רצון לקוחות שירות לקוחות
רכוש עבודה פרסם עבודה

הקשר בין מחויבות ארגונית ושביעות רצון מעבודה לכוונות עזיבת עובדים במחלקת דיילי אוויר בחברת ישראייר

דף הבית >> מקצועות >> תיירות >> תיירות >> הקשר בין מחויבות ארגונית ושביעות רצון מעבודה לכוונות עזיבת עובדים במחלקת דיילי אוויר בחברת ישראייר

מספר העבודה24062010349
שם העבודההקשר בין מחויבות ארגונית ושביעות רצון מעבודה לכוונות עזיבת עובדים במחלקת דיילי אוויר בחברת ישראייר
שנת פרסום2010
מוסד לימודיםאוניברסיטת תל אביב
קורסתואר ראשון בתיירות
מספר עמודים52
מספר מילים13,600
מספר מקורות48
מחיר360 ש"ח
מילות מפתחדיילי אוויר, תיירות,כוונות עזיבה, סיפוק מעבודה, מחויבות ארגונית
מבצע הנחה
הזמן עכשיו
תקציר העבודה

מחקר זה עסק בבעיה עסקית של חברת התעופה "ישראייר" שהנה חוסר עמידה ביעדי החברה עקב אי היציבות של העובדים נותני השירות לפי מדדי החברה. בעקבות כך עולה שאלה המייצגת באופן אידיאלי את הבעיה המחקרית והיא : כיצד ניתן להביא לקיטון במגמת כוונות העזיבה של עובדי מחלקת דיילי אוויר בחברת ישראייר? המענה לשאלת מחקר זו התקבל באמצעות בחינת שני משתנים המשפיעים על כוונות עזיבה והם: סיפוק מהעבודה (שביעות רצון העובדים) ומחויבות ארגונית. לפני השמת מחקר זה התבצעה עבודת הכנה המבוססת על איתור והצגת מחקרים אחרים העוסקים בתחום ועל בסיס למחקרים אלו יושם גיבוש השערות המחקר. השערות המחקר טענו כי קיים קשר שלילי בין סיפוק מהעבודה (שביעות רצון העובדים) לבין כוונות עזיבה וכמו כן , קיים קשר שלילי בין מחויבות ארגונית לבין כוונות עזיבה. המחקר בדק את 50 עובדים ממחלקת הדיילים של החברה ע"י מחקר כמותי. השאלון שחולק לעובדי החברה בדק את עמדותיהם האישיות לגבי המשתנים הרלוונטיים והיה אנונימי באופן מוחלט. ממצאי המחקר אוששו את השערות המחקר. כמו כן, ממצאי המחקר נותחו ונדונו תוך השוואה לממצאי מחקרים דומים על מנת לנסות להסביר ממצאים אלו. בפועל, הקשר בין סיפוק מהעבודה (שביעות רצון העובדים) ומחויבות ארגונית לבין כוונות עזיבה אושש וגם נתמך ע"י מחקרים קודמים. במחקר זה נתקבלו מסקנות על בסיס משתנים והם: ככל שרמת שביעות רצון העובדים גבוהה יותר והמחויבות הארגונית שלהם רבה יותר אז מגמת כוונות העובדים לעזוב את העבודה יורדת באופן מעשי במידה רבה. בפועל, ידוע שהנדגמים הנם שבעי רצון מעבודתם במידה בינונית עד רבה (3.25) ומידת המחויבות הארגונית שלהם הנה בינונית)3.26 ). ההמלצות שעולות על בסיס מידע זה הנם יישום פעילות פנים ארגונית שתביא לשינוי בגישה התקשורתית של הדרג הניהולי מול העובדים וייעול האווירה הארגונית הנוכחית דרך התוויית שירות פנים ארגוני של עובדת סוציאלית. פרק 1- מבוא 1.1- תיאור הענף במדינת ישראל, קיימות שלוש חברות תעופה מסחריות הנושאות את דגל ישראל: אל על, ארקיע וישראייר. חברת אל על היא חברת התעופה הגדולה בישראל ומרכז פעילותה והנהלתה בנמל התעופה הבינלאומי בן-גוריון.אל על מפעילה טיסות לאירופה, אסיה, אפריקה, ודרום וצפון אמריקה, ומתמקדת בשוק הטיסות הבינלאומי, למרות שחלק קטן מטיסותיה לאירופה וממנה כולל קטע טיסה בין נתב"ג לעובדה. בשנת 2005 הטיסה אל על למעלה מ-3.5 מיליון נוסעים. במשך שנים שמשה אל על כחברת התעופה הלאומית של ישראל והייתה בבעלותה של ממשלת ישראל, אך צעדים להפרטתה החלו ב-12 ביוני 2003, כשמניות החברה הוצעו למכירה לציבור, וב-1 בינואר 2005 הייתה חברת כנפיים - אחזקות ארקיע בע"מ לבעלת השליטה באל על. (www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000517454 נלקח מתוך) עקב המשבר הכלכלי הגדול במשק הישראלי חברת אל על המשיכה לסבול גם ברבעון השלישי של שנת 2009 מתנועת המלקחיים שפוגעת בענף התעופה העולמי: המשבר הכלכלי שפוגע בתיירות מחד, והתייקרות מחירי הדלקים שמגדילה את ההוצאות. בשורה התחתונה, סגרה אל על את הרבעון השלישי, שנחשב לרבעון חזק מבחינה עונתית ברווח נקי של 12.3 מיליון דולר, ירידה של 60% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הפסידה החברה 47.2 מיליון דולר לעומת הפסד של 31 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. (he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C_%D7%A2%D7%9C (נלקח מתוך ארקיע היא חברת התעופה הפנים ארצית הגדולה בישראל ומרכזה בתל אביב. החברה נמצאת בבעלות חברת נקש (70% מהמניות) ועובדי החברה (יתר 30%), ולה צי בן 12 מטוסים. לפי דיווחי החברה היא מטיסה כיום למעלה ממיליון נוסעים בשנה בטיסות פנים ארציות ובינלאומיות. בנוסף לטיסות הפנים מפעילה החברה טיסות שכר וטיסות סדירות למגוון יעדים באירופה ומבצעת טיסות לבסיסי חיל האוויר הישראלי עבור צה"ל. (he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%A2 (נלקח מתוך חברות התעופה בעלות נפח הפעילות הגדול ביותר בשנת 2009 הן אל-על עם למעלה מ-3.5 מיליון נוסעים יוצאים ונכנסים - ירידה של 0.6% בהשוואה לנתוני 2008, ארקיע עם 402 אלף נוסעים - ירידה של 3% (www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000527465 (נלקח מתוך 1.2- תיאור הארגון העבודה עוסקת בחברת ישראייר, אשר הינה חברת בת של קבוצת גנדן בע"מ- הקבוצה הגדולה בתחום התיירות והתעופה בישראל. החברה מציעה ומספקת, שירותי תיירות ותעופה במגוון רחב, ובנוסף לישראייר הקבוצה מחזיקה בחברות תיירות נוספות כמו: נתור, יוניטל, צבר OPEN SKY ועוד. חברת ישראייר נוסדה בשנת 1996, שנה בה החליטה ממשלת ישראל לאמץ את מדיניות השמיים הפתוחים. מדיניות זו, היוותה רפורמה בתעופה הישראלית ואפשרה לחברות תעופה נוספות להשתלב בענף התעופה האזרחית. בשלב הראשון, זכתה החברה במכרז להפעלת קו טיסות סדיר לאילת, וכניסתה כאלטרנטיבה נוספת בקו לאילת, גרמה לזעזוע בשוק התעופה. החברה, החלה להוות גורם תחרותי בזכות הסטנדרטים הגבוהים אותם הציבה כמטרותיה העיקריות: ציוד הטיסה המתקדם, מסירות מקצועיות ואיכות השירות ללקוח. בקיץ 1998, עמד צי המטוסים של ישראייר על 5 מטוסי ATR - 42, ובאביב 1998 לאחר חתימת הסכם לחכירת 2 מטוסי בואינג וקבלתם, מתחילה ישראייר להפעיל טיסות שכר לאירופה. בקיץ 2003 נרשם עוד ציון דרך בדרכה של ישראייר, כאשר נחנכו קווי טיסות סדירות לריגה, לאטביה, לובליאנה, וסלובניה. בשנת 2004 הטיסה החברה 580,000 נוסעים. בשנת 2005 הטיסה החברה כ- 700,000 נוסעים. כיום מפעילה ישראייר מידי חודש כ - 345 טיסות פנים ארציות וכ - 25 טיסות שכר ליעדים באירופה, ניו יורק ואגן הים התיכון. במרכז ההזמנות של החברה, ניתן להזמין חבילות נופש במחירים אטרקטיביים המשלבים טיסה ומלון באילת או בחו"ל. כמו כן, ניתן להזמין מלון בלבד בכל אחד מאתרי התיירות בארץ ובחו"ל, להשכיר רכב, לארגן אירועים, ימי כיף ועוד. צי המטוסים של ישראייר כולל- Airbus A330, שני מטוסי -Airbus 320, וארבעה מטוסי ATR המבצעים טיסות פנים ארציות ואגן הים התיכון. כמו כן, החברה הזמינה שלושה מטוסי A320 נוספים הצפויים להגיע בשנת 2010. (www.israir.co.il (נלקח מתוך 1.3- בעיה עסקית כמו בכל ארגון אחר, חברת ישראייר מחזיקה עובדים המפוזרים במחלקות שונות החל ממחלקת הזמנות, משאבי אנוש, שכר ועוד. ההתמקדות שלי תהיה במחלקת דיילי אוויר, המתפקדים למעשה כפני החברה בפני הלקוח המשלם. ישראייר, בהיותה חברת שכר מתפתחת אכן צברה נקודות זכות בשנים האחרונות בענף התיירות, כאשר החלה לטוס לארה"ב. בהתאם לגודלה של החברה, החל מצי המטוסים וכלה לכלל מספר העובדים בחברה, מחלקת דיילי אוויר מונה כיום כמאה עשרים דיילים, המוצבים על הטיסות אותם מפעילה החברה. אין ספק כי זהו מספר מזערי אל מול חברת התעופה הגדולה בישראל, אל על המונה כ-1500 דיילי אוויר, אך כמובן שגודל המחלקה כגודל החברה. לכאורה, עקב המספר המצומצם של העובדים במחלקה זו, לא אמורות לצוץ בעיות העלולות להשפיע על הפן העסקי על הארגון, לכן יצאתי לשטח כדי לבדוק האם כך הדבר. להפתעתי הרבה, נמסר לי ממקור פנימי בחברה כי המחלקה, אשר בשטח יתכן כי משפיעה יותר מכל מחלקה אחרת בחברה, עוברת תהפוכות בשנה וחצי האחרונות, כאשר נרשמה עלייה חדה בתחלופת הדיילים קרי- עזיבה המונית של דיילים. על פניו מניסיוני, תחלופה היא דבר טוב ואף מרענן לחברה ויכולה להועיל את תפקוד המחלקה. הבעיה מתחילה, כאשר עזיבת העובדים הופכת לכדור שלג מתגלגל בעוד שהחברה אינה ערוכה לדבר, והתוצאה אכן קשה. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהפעילות העסקית של החברה התרחבה בשנת 2009 בכ-25% לעומת שנת 2008 והסיבה לכך הנה שחברת ישראייר מונתה על ידי משרד התחבורה ב- 3/2009 כמוביל שני להפעלת טיסות בין תל אביב .....

תוכן עניינים

פרק נושא עמוד 1 מבוא 1 - 3 1.1 תיאור הענף 1 1.2 תיאור הארגון 2 1.3 הבעיה העסקית 2-3 1.4 שאלת המחקר 3 1.5 מטרות המחקר וחשיבותן 3 2 סקירת ספרות 4-13 2.1 הגדרות משתני המחקר 12 2.2 השערות המחקר 13 2.3 מודל המחקר 13 3 מתודולוגיה 14-17 3.1 מערך וגישת המחקר 14 3.2 המדגם 14 3.3 כלי המחקר 15-16 3.4 הליך המחקר 16 3.5 שיטת הניתוח 16-17 4 ממצאי המחקר 18-24 4.1 ממצאים דמוגראפיים ותעסוקתיים 18-19 4.2 סטטיסטיקה תיאורית המבוססת על ממוצעי המשתנים ומימדיהם 19-20 4.3 בדיקת השערות 21-22 4.4 מידע מחקרי נוסף 23-24 5 דיון וניתוח 25-30 6 סיכום מסקנות והמלצות 31-34 נספחים ביבליוגרפיה שאלון פלטים סטטיסטיים

עוד עבודות בנושא תיירות
הקשר בין נכסיות המותג תמהיל השיווק וכוונות רכישה תיירות כפרית אקולוגית
ע גמר- הקשר בין שחיקת עובדים ואקלים ארגוני לבין כוונות עזיבה בקרב עובדי מלון הילטון
הקשר בין תפיסת ניהול ידע ארגוני ותפיסת ניהול מקצועי ליעילות העובד בחברת גוליבר תיירות בעמ
גורמים מנבאים של כוונות הרכישה בקרב לקוחות חברת אמריקן אקספרס נסיעות
פיתוח התיירות ברובעים היהודי המוסלמי הנוצרי והארמני בעיר העתיקה בירושלים החל מאיחודה של העיר ב-1967 - ועד היום
עוד עבודות בתיירות
שתף |