סמינריון- דימויה העצמי של משפחה בה יש ילד חריג
דף הבית >> מקצועות >> חינוך >> יחסי הורים ילדים >> סמינריון- דימויה העצמי של משפחה בה יש ילד חריג
| תיאור העבודה עבודה מרשימה, כולל מחקר , בנספח תמצאו שאלון | ||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||
| תקציר העבודה במהלך חמישים השנה האחרונות עובר העולם, בעיקר מה שמכונה "העולם מערבי", מן התקופה המודרנית לתקופה ה-פוסט-מודרנית. מעבר זה ניכר הן בשינוי מהותי של הדרכים שבהן אנו חושבים, תופסים ומעריכים את עצמנו ואת עולמנו והן בשינוי מהותי של האמנויות, המדעים התעשייה והמסחר, ובאופן בלתי נמנע, גם של החברה והמשפחה. במסגרת תהליכים אלה עוברים מוסדות, מבנים, תפיסות וערכים שינויים מפליגים המשפיעים הן על המבנה שלהם והן על האופן בו הם נתפסים בחברה. (Elkind, 1995) אחד המוקדים המרכזיים של העידן הפוסט-מודרני הוא היחס לחריג ולאחר בחברה. התפיסה הפוסט-מודרנית היא פלורליסטית באופייה ומושתתת על ביטול או צמצום המבנה ההיררכי בחברה ומתן מקום וכבוד לביטויים ומופעים אנושיים שונים. וכך, משפחה בה יש ילד חריג, במקרה שלנו ילד עם תסמונת דאון, עשויה להיתקל ביחס סובלני וסלחני יותר מצד החברה הסובבת אותה. אספקט נוסף של העניין הוא היחס לחריג בתוך המשפחה עצמה כנגזרת של היחסים החברתיים המעצבים אותה. שאלת המחקר שלנו בעבודה זו היא האם אכן תפיסות פלורליסטיות ביחס לאחר ולחריג אכן משנות את מצבה, דימויה העצמי של משפחה בה יש ילד חריג ואם כן באיזה אופן, והאם משנות תפיסות אלה את היחס לחריג במשפחה עצמה? הנחת המחקר היא כי אכן תפיסות פלורליסטיות מסייעות למשפחה להתמודד עם הדימוי החברתי שלה אולם סיוע זה הוא מוגבל ומצומצם. יותר מכך, יתכן כי באופן פרדוקסאלי, דווקא למשפחות הבאות מרקע שמרני יהיה קל יותר להתמודד עם החריגות הן חברתית והן בספירה הפנים-משפחתית. המחקר מתבסס על תצפית שביצענו על משפחה בה יש ילד עם תסמונת דאון. את תוצאות התצפית ננתח בצורה איכותנית...... קטע שני : א.2. הגדרת משפחה בעבר נהוג היה להגדיר משפחה כיחידה המכילה זוג הורים הטרוסקסואלים הקשורים באופן מונוגאמי בקשר מחייב בעל אופי חוקי-נורמטיבי, שיש להם ילדים כתוצאה מילודה טבעית והמקיימת משק בית משותף. זוהי הגדרה מסורתית ושמרנית התואמת תפיסות דתיות ביחס לחברה. שינויים מרחיקי לכת במבנה המשפחה וביחס החברה אליה בעשורים האחרונים מחייבים עדכון ההגדרה. כיום יש דגמים משפחתיים מתחרים שאינם עונים להגדרה זו בשום מובן. פסטרנק מביאה את הגדרה לפיה המשפחה היא "ארגון חברתי, שבתוכו מתקיימת פעילות גומלין להשגת מטרה משותפת". הקשרים בין מרכיביה הם ראשוניים. (שם, 16) א.3. מאפייני המשפחה המשמעות של הביטוי "ראשונית" הוא, ע"פ פסטרנק, מצב בו קיים "...קשר עמוק, אינטימי ורחב היקף בין ההורים לבין עצמם ובינם לבין ילדיהם". הקשר הזו מגדיל את הסיכוי לקיומה של השפעה הדדית ולעיצוב אישיותו של הילד אולם היא אינה מבטיחה תופעה זו. למעשה, סביר שיתפתחו תופעות של לחץ, מריבות וחילוקי דעות במשפחה. (שם, 16) א.4. המשפחה כארגון חברתי אחד המאפיינים הבולטים של התפקיד ההורי הוא חינוך הילדים המתבטא בהתוויית אופני התנהגות והתנהלות במסגרת המשפחה, וזאת כהכנה להתנהגות עתידית במסגרת החברה. במובן זה המשפחה היא סוכן חיברות במסגרתו לומד הילד באופן ישיר ערכים והתנהגויות ..... קטע שלישי : ב. המחקר: מתודולוגיה וממצאים (הניתוח של הראיון מובא בסופו) א.1. שאלת המחקר- האם אכן תפיסות פלורליסטיות ביחס לאחר ולחריג אכן משנות את מצבה, דימויה העצמי של משפחה בה יש ילד חריג ואם כן באיזה אופן, והאם משנות תפיסות אלה את היחס לחריג במשפחה עצמה? א.2. שיטת המחקר- ראיון עם המשפחה בה ילד בעל תסמונת דאון. א.3. כלים- שאלון משפחה, הכולל 34 שאלות עומק כולל פרטים דמוגרפים. א.4. אוכלוסיה- משפחה אחת מאשדוד. א.5. הליך המחקר- ראיון בן שלוש שעות בבית המשפחה באשדוד עם שני ההורים . א.6. מגבלות המחקר- מטבע הדברים, תצפית אחת אינה מאפשרת הסקת מסקנות גורפות אלא מהווה דוגמא אחת קונקרטית להתמודדות עם חריגות במשפחה. א.7. אתיקה- המחקר ישמור על אנונימיות מלאה של המרואיינים למעט נתונים סטטיסטיים בסיסיים. ב.1. הראיון ב.1.1. נתונים עובדתיים: 1. שמות בדויים של המרואיינים: אתי ושלמה 2. גילאי המרואיינים: אתי: 48, שלמה: 52 3. מקום המגורים:אשדוד 4. וותק בארץ: ילידי הארץ 5. סטאטוס: נשואים. 6. ארץ המוצא של הוריי המרואיינים: הורי האם: מרוקו הורי האב:עיראק 7. עיסוק ההורים של המרואיינים: פנסיונרים ב.1.2. נתוני מעמד הישגיים: | |||||||||||||||||||||
| תוכן עניינים מבוא 2 א. פרק תיאורטי 3 א.1. משפחה 3 א.2. הגדרת משפחה 4 א.3. מאפייני המשפחה 4 א.4. המשפחה כארגון חברתי 4 א.5. תחושת הסולידאריות 5 א.6. דגמים משפחתיים חלופיים 5 א.7. הקשר בין המשפחה לחברה 6 א.8. תמורות במאפייני המשפחה בישראל 7 א.9. דגמים משפחתיים בישראל 7 א.10. דגמים משפחתיים חלופיים 8 א.11. משפחה עם פרט חריג 8 א.12. המאפיינים של הורות לילד חריג 9 א.13. אמהות לילד עם פיגור 10 א.14. תגובות לילד החריג 10 א.14.1. השלב הראשון: הלם ואבל 11 א.14.2. השלב השני: הסירוב להשלים עם האבחנה 11 א.14.3. השלב השלישי: כעס, תסכול, אשם ודיכאון 11 א.14.4. השלב הרביעי: חקירה וקבלה 12 א.15. הורות חריגה כהורות במבחן 12 א.16. היחס לחריג בחברה 12 א.17. היחס לתינוק חריג 14 א.18. היחס לתינוק מונגולואיד 14 א.19. סיכום הפרק התיאורטי 16 ב. המחקר: מתודולוגיה וממצאים 17 א.1. שאלת המחקר 17 א.2. שיטת המחקר- ראיון עם המשפחה בה ילד בעל תסמונת דאון. 17 א.3. כלים 17 א.4. אוכלוסיה- משפחה אחת מאשדוד. 17 א.5. הליך המחקר- 17 א.6. מגבלות המחקר- מטבע הדברים, תצפית אחת אינה מאפשרת הסקת מסקנות גורפות אלא 17 מהווה דוגמא אחת קונקרטית להתמודדות עם חריגות במשפחה. 17 א.7. אתיקה- המחקר ישמור על אנונימיות מלאה של המרואיינים למעט נתונים סטטיסטיים 17 בסיסיים. 17 ב.1. הראיון 18 ב.1.1. נתונים עובדתיים: 18 ב.1.2. נתוני מעמד הישגיים: 18 ב.1.3. נתוני מעמד שיוכים: 19 ב.1.4. רמת חיים והכנסה של המרואיינים: 19 ב.1.5. תרבות ותרבות צריכה משפחתית וסגנון חיים: 20 ב.1.6. ו. עיסוקי פנאי אישיים, בילוי משפחתי: 21 ב.1.7. היחס לחריגות במשפחה: 22 ב.2. ניתוח 24 ב.2.1. כללי 24 ב.2.2. יחס הסביבה 25 ב.2.3. יחס לילדה החריגה 25 ב.2.4. ההשפעה על היחסים עם בן הזוג 25 ב.2.5. התשומות של הטיפול בילד החריג 26 ג. סיכום ומסקנות 26 ד. ביבליוגרפיה 27 | |||||||||||||||||||||
עוד עבודות בנושא יחסי הורים ילדים השוואה בין סגנונות הורות בקרב עולי חבר העמים ובקרב עולי אתיופיה סמינריון בנושא- חינוך מהבית בחברה הפוסט מודרנית סמינריון עיוני- מסוגלות הורית והשפעתה על ההתמודדות עם ילדים בעלי AHDH מעורבות הורים במערכת הבית ספרית כפונקציה של תקשורת ופתיחות ושל רקע ההורים אימהות-מעבר לאימהות עוד עבודות ביחסי הורים ילדים | |||||||||||||||||||||
- אומנות וציור
- סקירת ספרות
- שאלונים
- אינטרט ומערכות מידע
- גאוגרפיה
- היסטוריה
- חינוך
- חשבונאות
- יהדות ודתות
- יחסים בנלאומיים
- יחסי ציבור ופרסום
- כלכלה
- מדעי החברה והמדינה
- מדעים
- מחקרי שוק
- מנהל עסקים
- משפטים
- ניהול משאבי אנוש
- סוציולוגיה
- ספרות
- פסיכולוגיה
- פילוסופיה
- עבודה סוציאלית
- קרמינולוגיה
- רפואה ופרה רפואה
- שיטות מחקר
- תיירות
- תקשורת
- תעשייה וניהול









