הגורמים המשפיעים על הצלחת מיזוגים ורכישות בענף הרכב הגלובאלי
דף הבית >> מקצועות >> יחסים בנלאומיים >> מיזוג חברות >> הגורמים המשפיעים על הצלחת מיזוגים ורכישות בענף הרכב הגלובאלי
| |||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||
תקציר העבודה מבוא ההתפתחות הטכנולוגית אשר החלה במאה שעבר השפיעה באופן מהותי גם על ענף הרכב והדבר בא לידי ביטוי בכך שמבחינה עסקית הייתה צמיחה מהותית בענף זה ומבחינת הצרכנים הוא הביא לעליה משמעותית באיכות החיים. המגמה העסקית באה לידי ביטוי בכך שבמדינות שאותן מאיישות חברות הרכב המובילות בעולם (גרמניה ויפאן) ענף הרכב הנו המוביל בהיקף פעילותו העסקית. מה שמביא למגמה חיובית זו בקרב החברות המצליחות (גרמניה- "מרצדס", "BMW" וכ"ו, יפאן- "טויוטה", "הונדה" וכ"ו ) הנו ההשקעה היעילה במחקר ופיתוח שהתוצר שלה הנו חידושים אטרקטיביים . הדבר בא לידי ביטוי בכך שבחברות הללו משקיעים רבות על פיתוח פנים ארגוני יעיל שמביא להשמת פעילות שוטפת מוצלחת מבחינה מחקרית וגם עסקית ניהולית דרך רכישה של חברות אחרות שיכולות להביא לקידום הפעילות העסקית באופן מהותי. דוגמא רלוונטית לכך הנה הצעד העסקי האסטרטגי שיישמה חברת "רנו" בשנת 1999 והוא רכישת 36.8% מחברת "ניסאן" ו-22.5% מחברת "ניסאן דיזל". ניתן לומר כי על פי התפתחות ענף הרכב הבינלאומי, חברות הרכב מיישמות רכישות ומיזוגים בכדי להשיג יעדים המהווים כאתגרים וזאת למרות שקיימים קשיים מהותיים המבוססים על הבדלים תרבותיים המעידים על שני עולמות עבודה שונים. דוגמא רלוונטית הנה תהליך ההתחברות שבין חברת "קרייזלר" לבין חברת "דיימלר" שבא לידי ביטוי באופן שלילי במהלך שלב המו"מ שבו נשיא חברת "קרייזלר" הואשם בפיקוח על השילוב של שני התרבויות השונות של הארגונים. מסתבר שהיה חסר לו כישורי מנהיגות או כישורים פוליטיים שצריכים לתפוס מקום מעשי בכדי לעזור לחברת "דיימלר-קרייזלר" לפתח תרבות ייחודית שמייצגת על הצד הטוב ביותר את שני העולמות. תמונת מצב זו מעידה על כך שקיימת בעייתיות ביישום מוצלח של צעדים עסקיים כמיזוגים ורכישות . בעבודה זו מוצג מידע רקע מקדים דרך התייחסות לנושא הרכישות ומיזוגים באופן כללי וזאת בכדי לתת אינדיקציה לגבי התופעה אשר תופסת בשנים האחרונות תאוצה תוך התייחסות לסיבות להצלחה וכישלון של פעולות אלו. בהמשך מוצגת סקירה ביחס למיזוגים ורכישות בענף הרכב עצמו וזאת תוך כדי התמקדות בסיבות הספציפיות להשמת צעד עסקי זה וכמו כן הגורמים האסטרטגיים שמשפיעים על הצלחת המיזוגים והרכישות בענף הרכב שהנם התרבות הארגונית ותהליך קבלת ההחלטות. המחקר שעליו מתבססת העבודה הנוכחית הנו מחקר איכותי שיושם דרך ראיונות ותצפיות על ידי Lundbäck & Hörte (2005) ודרכו ניתן מענה לשאלת המחקר: מהם הגורמים להצלחת מיזוגים ורכישות בענף הרכב הגלובאלי? בעקבות המידע הנוכחי שמוצג בעבודת סמינר ניתן יהיה להבין כיצד על החברות שמנהלות משא ומתן לצורך השמת מיזוגים ורכישות ליישם זאת ביעילות בכדי להגיע לתוצר המבוקש באופן הולם. חלק א'- רכישות ומיזוגים פרק 1- רקע והגדרות מיזוג (Merger) – על פי Badrtalei & Bates (2007) המיזוג הנו אסטרטגיה עסקית אשר מביאה לאחדות בין 2 גופים עסקיים על בסיס שוויוניות עסקית וזאת בכדי לממש תוצר עסקי גבוה יותר מאשר מה שכל אחת מפיקה בנפרד . בכדי להביא להתוויית המיזוג באופן מוצלח יש ליישם את התהליך הבא: 1) חיפוש וזיהוי שותף פוטנציאלי למיזוג. 2) שקדנות ישירה . 3) ניהול משא ומתן . 4) שינוי במערך הניהולי (שילוב של דרג ניהולי איכותי ביותר משני החברות) . 5) השמת פעילות עסקית כיחידה ממוזגת. רכישה (Acquisition) –הרכישה הנה גישה עסקית אסטרטגית אשר מיועדת להביא להתרחבות עסקית מיידית של חברה ספציפית וזאת באמצעות רכישת חברה עסקית אחרת על בסיס של שליטה . רכישה מוצלחת תבוא לידי ביטוי באם חמשת העקרונות הבאים יבואו לידי ביטוי מעשי: 1) הרכישה תבוצע אך ורק באם החברה הרוכשת פועלת על בסיס הערך המוסף של מה שהיא יכולה לתרום לפעילות החברה הנרכשת ולא הערך המוסף של מה שהחברה הנרכשת תתרום לחברה הרוכשת וזאת כאשר לא חשוב עד כמה מפתה שיתוף פעולה אפקטיבי שיכול להתממש. 2) רכישה מוצלחת דורשת ליבה משותפת של שלמות. 3) ווידוי שהאנשים מהחברה הרוכשת מכבדים את המוצר, השווקים והלקוחות של החברה הנרכשת. 4) בתוך שנה לערך, החברה הרוכשת תהיה חייבת להתוות הנהלה בכירה יעילה לחברה הנרכשת. 5) בתוך השנה הראשונה , חשוב שמספר גדול של אנשים בקבוצות הניהוליות של שני החברות יקבלו קידום מהותי בתוך החברה (Liao ,2004). על פי Schraeder & Self (2003) מתוך Borys and Jemison (1989) מיזוגים הנם בדרך כלל מוגדרים כליכוד של שני ארגונים לארגון אחת ואילו רכישה בדרך כלל מוגדרת כקניה של ארגון מסוים על ידי ארגון קונה וזאת כאשר הארגון הקונה נשאר בשליטה. בעבודה הנוכחית הנני דן למעשה ברכישות ומיזוגים כיחידה אחת ולא בנפרד וזאת בגלל שמבחינת השינויים הארגוניים והתוויית הפורום הארגוני החדש אין הבדלים אשר מצריכים התייחסות | |||||||||||||||||||||
תוכן עניינים נושא עמוד מבוא 1 חלק א'- רכישות ומיזוגים 2-9 פרק 1- רקע והגדרות 2-3 פרק 2- המניעים למיזוגים ורכישות 4-5 פרק 3- סיבות לכישלון במיזוגים ורכישות 6-7 פרק 4- הסיבות להצלחה במיזוגים ורכישות 8-9 חלק ב'- ענף הרכב הגלובאלי 10-20 פרק 5- רקע על ענף הרכב הגלובאלי 10 פרק 6- המניעים למיזוגים ורכישות בענף הרכב 11 פרק 7- התרבות הארגונית על מיזוגים ורכישות 12-15 פרק 8- גישות שילוב של מיזוגים ורכישות 16-17 פרק 9- קבלת החלטות כגורם הצלחה 18-20 דיון וניתוח 21-22 סיכום 23-24 ביבליוגרפיה | |||||||||||||||||||||
עוד עבודות בנושא מיזוג חברות![]() ![]() ![]() ![]() ![]() עוד עבודות במיזוג חברות |

- אומנות וציור
- סקירת ספרות
- שאלונים
- אינטרט ומערכות מידע
- גאוגרפיה
- היסטוריה
- חינוך
- חשבונאות
- יהדות ודתות
- יחסים בנלאומיים
- יחסי ציבור ופרסום
- כלכלה
- מדעי החברה והמדינה
- מדעים
- מחקרי שוק
- מנהל עסקים
- משפטים
- ניהול משאבי אנוש
- סוציולוגיה
- ספרות
- פסיכולוגיה
- פילוסופיה
- עבודה סוציאלית
- קרמינולוגיה
- רפואה ופרה רפואה
- שיטות מחקר
- תיירות
- תקשורת
- תעשייה וניהול