סיכום קורס- תקשורת
דף הבית >> מקצועות >> תקשורת >> כללי >> סיכום קורס- תקשורת
| |||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||
תקציר העבודה פרק 1 - תשתית מאז השלבים הראשונים של התפתחות תחום התקשורת, שאלו את עצמם התיאורטיקנים שאלות לגבי הקשר בין המדיה למציאות. השאלות הובילו למספר תיאוריות. (תיאוריה - מערכת הנחות והשערות המשמשות להסברת עובדות או תופעות) להלן פירוט שלוש התיאוריות: גישת ה"מראה" כאשר אנו מביטים במראה, אנו רואים השתקפות מסוימת שבה אנו מקבלים כמובן מאליו כי מה שאנו רואים, זה בעצם מה שיש. גישת המראה טוענת כי מה שאנו רואים באמצעי התקשורת בעצם "זה מה שיש". הטלוויזיה משקפת את התרבות, בני האדם הם המשפיעים על התכנים של המדיום. לדוגמא – דווח בתקשורת על כינוס של כל עמותות המתנדבים למען רעבים בארץ. התקשורת משקפת את המתרחש בשטח, שלעם איכפת מאנשים רעבים. ולכן אלו הם האנשים, המתנדבים שקובעים על מה ידברו בתקשורת. התקשורת גם משקפת את המציאות בדרכים אחרות, ולא רק דרך חדשות. בעזרת תוכניות טלוויזיה שונות, התקשורות מצליחה לתאר לנו את העולם בו אנו חיים בדרך די מדויקת. למשל התעסקות בעולם הרפואי בסדרות בית החולים, הפשע בסדרות המשטרתיות. אנחנו מקבלים טשטוש בין האולפן הטלוויזיוני והמציאות האמיתית. הגישה ה"אקולוגית/ סביבתית" או "תרבותית/ סמיוטית" גישה זו נחלקת לשניים – נגדיר : "אקולוגית / סביבתית" – (אקולוגיה = תורת הסביבה, חקר השפעת תנאי הסביבה, בין השאר, גם על איכות חייהם של בני-אדם). התפתחות המדיה היא תהליך אקולוגי - כל אמצעי תקשורת שנכנס לתרבות, לסביבה שלה, משנה אותה. התהליך הינו מתמשך, ככל תהליך סביבתי (חשבו למשל על התפתחותה של קרית אתא וסביבתה עם השנים ואיך הדבר השפיע עליכם, כמו פתיחת קניונים ומקומות בילוי חדשים) . בתחילה יגיע השינוי רק לחלק מהאנשים אך בסופו ייגע בכולם. "תרבותית/סמיוטית" – (סמיוטיקה = בלשנות, תורת הסימנים והסמלים; חקר סימני הלשון, משמעויותיהם והיחסים ביניהם. בתקשורת הכוונה לחקר השפה התקשורתית, לדוגמא זוויות צילום, מוזיקת רקע, צילום בשחור לבן, כל אלה הם סימנים שונים בשפה התקשורתית ומכאן שטכסט תקשורתי זהו כל מסר, שנשלח או מתקבל, מכל מדיה שהיא: מילה מדוברת או כתובה, תוכנית מהמדיה האלקטרוניים- כמו רדיו או טלוויזיה,דואר אלקטרוני ואפילו שיחת טלפון ועוד דוגמאות רבות. ) לפי גישה זו הטכסטים השונים, מקבלים משמעות שונה במפגש המחודש שלהם עם כל קורא/ צופה/ מאזין. המציאות נוצרת/ מובנית בתודעתו של כל אחד מהם על פי ההקשר (ראו הגדרה למטה). אם הטכסט הוא תוכנית טלוויזיה מסוימת, אז בעצם עם כל אחד מאיתנו היא נפגשת מחדש ומתהווה בצורה שונה. המסר לא משתקף כמו בגישה הקודמת, אלא נוצר במוח שלנו כל פעם מחדש. למשל קליפ יקבל משמעות שונה אצל הורים וילדיהם שצופים בה – הוא עלול להרגיז ולעצבן את הדור המבוגר מצד אחד ולעורר התפעלות והתלהבות אצל הצעירים מצד שני. לעומת זאת, חדשות בלילה יעניינו מבוגרים וישעממו צעירים. כדי להבין זאת יש להבין את מודל פיסק. מודל פיסק (ג'והן פיסק, 1985) מדגים את חילופי הדברים (אינטראקציה) התמידיים בין הגורמים בתהליך התקשורת, והוא סמיוטי-תרבותי. | |||||||||||||||||||
תוכן עניינים פרק 1 - תשתית * רב-תרבותיות – חלון. 1.ג. חוויית הצפייה בטלוויזיה פרק 2 - תכניות אירוח (talk shows) 2.א השיח הציבורי 2.ב.סוגי ה-talk shows האופייניים על פי Himmelstein. * פוליטיקה בעידן הטלוויזיה * רייטינג – חלון . * חופש הביטוי – חלון פרק 3- ריאליטי טי וי 4.א. קומדיה והומור * הטלוויזיה בישראל: השידור הציבורי והמסחרי – חלון פרק 5 - חדשות * אירוע מדיה – חלון 5.ג. כתבת החדשות בטלוויזיה – תכנים 5.ד. אינפוטיינמנט 5.ה. פוליטיקה, סדר יום וחדשות | |||||||||||||||||||
עוד עבודות בנושא כללי ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() עוד עבודות בכללי |

- אומנות וציור
- סקירת ספרות
- שאלונים
- אינטרט ומערכות מידע
- גאוגרפיה
- היסטוריה
- חינוך
- חשבונאות
- יהדות ודתות
- יחסים בנלאומיים
- יחסי ציבור ופרסום
- כלכלה
- מדעי החברה והמדינה
- מדעים
- מחקרי שוק
- מנהל עסקים
- משפטים
- ניהול משאבי אנוש
- סוציולוגיה
- ספרות
- פסיכולוגיה
- פילוסופיה
- עבודה סוציאלית
- קרמינולוגיה
- רפואה ופרה רפואה
- שיטות מחקר
- תיירות
- תקשורת
- תעשייה וניהול